راندمانو
لجستیک

چگونه یک سیستم لجستیک موفق داشته باشیم؟

آگاهی از استراتژی‌ها و روش‌های ارسال کالا برای مشتری و سیستم لجستیک یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت یک کسب‌وکار است. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که کالایی را به‌عنوان محصول خود ارائه می‌دهید، باید از بهترین روش‌های ارسال کالا و لجستیک اطلاع داشته باشید تا با استفاده از آن‌ها، مشتریان خود را راضی نگه دارید.

فرض کنید محصولی که ارائه می‌دهید در بازار بهترین باشد؛ استراتژی‌های بازاریابی و فروشتان هم بی‌نقص است و با بهترین روش‌های ممکن، مخاطبان مختلف را تبدیل به مشتری می‌کند؛ ولی تا زمانی که استراتژی و برنامه درستی برای ارسال و تحویل کالا به مشتری نداشته باشید، همچنان بخش بزرگی از کسب‌وکارتان لنگ می‌زند و اگر این مشکل را برطرف نکنید، خطر ریزش مشتری برند شما را تهدید می‌کند. به بیانی دیگر، اگر نتوانید تجربه خوبی از تحویل محصول به مشتریان خود ارائه دهید، تمام تلاش‌های قبلی شما به باد می‌رود.

خیلی از افراد آگاهی از روش‌ها و استراتژی‌های ارسال کالا برای مشتری را دست کم می‌گیرند و برنامه درستی برای سیستم لجستیک خود ندارند. به بیانی دیگر، “این افراد درک درستی از اهمیت نحوه ارسال کالا و نقش حیاتی آن در کسب‌وکار ندارند.”

در این مقاله از بلاگ راندمانو، قصد داریم در مورد استراتژی‌های مختلف ارسال کالا برای مشتریان صحبت کنیم و با دادن اطلاعات کاربردی در این زمینه، در تصمیم‌گیری برای اجرا کردن بهترین برنامه ارسال و تحویل کالا به کسب‌وکار شما کمک کنیم. اگر نمی‌دانید بهترین روش‌های ارسال کالا برای مشتری چیست، این مقاله برای شماست؛ آن را تا آخر بخوانید!

اهمیت استراتژی ارسال کالا و لجستیک در کسب‌وکار

لجستیک

اگر یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اید، یکی از مهم‌ترین وظایفتان به‌عنوان مدیر یا صاحب این کسب‌وکار، طراحی یک استراتژی برای ارسال کالاست که مؤثر و مقیاس‌پذیر باشد.

وقتی برای اولین بار یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید، ممکن است حمل‌ونقل و شیوه ارسال کالا چندان دردسرساز یا مهم به نظر نرسد. مخاطبان شما به‌آرامی با نام برندتان آشنا می‌شوند و سفارش‌ها یکی‌یکی به سمت کسب‌وکارتان می‌آیند. در این شرایط، ارسال محصول نباید چندان سخت به نظر برسد؛ حتی ممکن است بتوانید بیشتر فرایند را به‌صورت دستی مدیریت کنید.

ولی مشکل اینجاست …

که مدیریت ارسال، حمل‌ونقل و تحویل کالا به این شکل، در طول زمان پایدار نیست. اگر فعالیت‌های بازاریابی و توسعه محصول شما خوب است، پس باید انتظار داشته باشید که در آینده‌ای نزدیک، شمار زیادی از مخاطبان هدف در مورد برند شما شنیده و شروع به سفارش دادن کنند؛ یک چیز را در نظر داشته باشید، افزایش چشمگیر سفارش‌ها در بیشتر مواقع، به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. یعنی بعد از یک دوره طولانی که کسب‌وکارتان کار کرد، ناگهان شاهد رشد بسیار سریع تعداد سفارش‌ها خواهید شد. در این شرایط می‌خواهید چه‌کار کنید؟ مسلماً وقت نمی‌کنید مثل قدیم به‌صورت دستی فعالیت‌های ارسال و تحویل کالا به مشتری را مدیریت کنید.

اینجاست که به استراتژی ارسال محصول نیاز دارید!

حالا به بحث شیرین استراتژی می‌رسیم. چطور باید استراتژی ارسال، حمل‌ونقل و تحویل محصول خود به مشتری را طراحی کنید؟ ادامه مقاله را بخوانید!

1. کسب‌وکار خود را بشناسید

همان طور که قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم، برای آن که بتوانید استراتژی مناسبی را برای ارسال کالا در نظر بگیرید، باید اول بیزنس خود، محصولتان و مشتری‌تان را بشناسید. موقع تعیین استراتژی، مواردی مثل استراتژی قیمت‌گذاری، مدیریت موجودی، مدیریت انبار، مدیریت تولید و بسیاری از موارد دیگر، تأثیر زیادی روی تصمیم‌گیری شما دارند.

برای آنکه مطمئن شوید استراتژی طراحی می‌کنید که نیازهای کسب‌وکار و مشتریانتان را به درستی برآورده می‌کند، می‌توانید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

سؤالات مربوط به کسب‌وکارتان:

  • ارزش‌های پیشنهادی برند شما چیست؟
  • مزیت‌های رقابتی برند شما چیست؟
  • سعی دارید چه نوع تجربه‌ای را برای مشتریان خود خلق کنید؟
  • می‌خواهید چه تأثیری روی مخاطب بگذارید؟
  • چه پیش‌بینی از رشد کسب‌وکار خود در بازه‌های زمانی مشخص (ماهیانه، فصلی، نیم ساله، سالیانه و بلندمدت) دارید؟
  • در حال حاضر چه منابعی دارید که در روان‌تر کردن فرایند ارسال کالا می‌تواند به شما کمک کند؟ (این منابع می‌تواند شامل نیروی انسانی، سرمایه، نرم‌افزار و انبار باشد.)

سؤالات مربوط به محصولتان:

  • محصولات خود را از کجا ارسال می‌کنید؟
  • در بیشتر موارد، محصولات خود را به چه منطقه‌ای ارسال می‌کنید؟
  • سایز محصولات چقدر است؟
  • وزن محصولات چقدر است؟
  • سفارش‌ها معمولاً به چه صورت گذاشته می‌شوند؟ (به‌صورت تکی، چندتایی، بالک و غیره)
  • میانگین مبلغ هر سفارش چقدر است و این عدد چه تأثیری بر هزینه‌های حمل‌ونقل کالا دارد؟
  • برای ارسال محصول خود با چه شرکت‌هایی باید همکاری کنید؟
  • هزینه‌های محصول شما چقدر است؟ حاشیه سودتان در فروش محصولات چقدر است؟
  • هنگام ارسال کالا با چه محدودیت‌هایی روبرو هستید؟ (مثلاً برای ارسال بین‌المللی، باید محموله را بیمه کنید)

سؤالات مربوط به مشتری‌تان:

  • مشتریان ترجیح می‌دهند محصولات را چگونه دریافت کنند؟
  • مشتریان چرا این محصول را از شما می‌خرند؟
  • با نحوه ارسال محصول خود، چه تأثیری بر روی مشتریان می‌خواهید بگذارید؟
  • اگر ارسال و تحویل محصول رایگان باشد، آیا مشتری تمایل به خرید بیشتر پیدا می‌کند؟
  • نرخ ثابت ارسال کالا برای مشتری چقدر اهمیت دارد؟

برای تصمیم‌گیری صحیح در مورد استراتژی حمل‌ونقل، زمان خود را صرف پاسخ دادن به سؤالات بالا کنید. هرچه بتوانید به سؤالات بیشتری پاسخ دهید، با در کنار هم قرار دادن استراتژی خود می‌توانید فعال‌تر و جامع‌تر عمل کنید.

2. به پکیجینگ توجه داشته باشید

همان طور که استراتژی ارسال کالا و محصول خود را توسعه می‌دهید، متوجه می‌شوید که بسته‌بندی کالا (پکیجینگ محصول) چقدر اهمیت دارد و می‌تواند بر تصمیمات نهایی تأثیرگذار باشد. دو نوع دسته‌بندی کلی برای انواع روش‌های پکیجینگ وجود دارد:

  • بسته‌بندی کاربردی: جعبه‌ها، پاکت‌ها و بسته‌های استانداردی که برای حمل‌ونقل کالا مورد استفاده عمومی قرار می‌گیرند، در این دسته جای دارند. این نوع از بسته‌بندی، هیچ نوع لوگو یا گرافیک مخصوص برند شما را ندارد.
  • بسته‌بندی برندسازی شده: بسته‌بندی منحصربه‌فردی که با سبک، شخصیت و تصویر برند شما هماهنگ باشد در این دسته جای دارد.
ارسال کالا

انتخاب نوع بسته‌بندی برای ارسال و تحویل محصول، با توجه به پارامترهای مختلف باید انجام شود. برای مثال می‌توان به میزان پولی که برای بسته‌بندی محصول خود می‌خواهید خرج کنید، اهدافتان از بسته‌بندی و رعایت استانداردهای مورد نیاز برای بسته‌بندی محصول اشاره کرد.

جعبه برندسازی شده می‌تواند تجربه مشتری بسیار ارزشمندی را خلق کند ولی از طرفی، هزینه‌های آن بسیار بیشتر از بسته‌بندی عادی و استاندارد است. برای انتخاب، به ارزش‌هایی که هر یک از انواع بسته‌بندی می‌تواند برای شما و مشتری‌تان خلق کند فکر کنید. این ارزش‌ها را یادداشت کنید تا بعد بتوانید آن‌ها را در دو کفه ترازو قرار دهید و به یک جمع بندی برسید که کدام نوع برای شما بهتر است؛ حتی می‌توانید در ابتدای کار، با بسته‌بندی استاندارد شروع کنید و بعد از مدتی، جعبه‌های مخصوص برند خود را تهیه کنید و با استفاده از آن، تجربه مشتری را بهبود بخشید.

3. گزینه‌های حمل‌ونقل را ارزیابی کنید

در گام بعدی، باید بتوانید گزینه‌های مختلف برای حمل‌ونقل و تحویل کالا به مشتری را در نظر بگیرید. به طور کلی، دو روش برای ارسال کالا و تحویل آن به مشتری وجود دارد: می‌توانید آن را خودتان انجام دهید و یا آن را به یک شرکت حمل‌ونقل و تحویل کالا بسپارید.

راه‌اندازی سیستم لجستیک برای کسب‌وکارتان

ارسال کالا

برای آن که این کار را خودتان انجام دهید، باید یک سیستم لجستیک طراحی کنید و بر اساس نیازهای مشتری و شرایط کسب‌وکارتان، این سیستم را بهینه کنید.

برای مثال، می‌توانید موتور، ماشین یا حتی کامیون برای ارسال و تحویل کالا به مشتری خریداری کرده و با استخدام نیروی انسانی مناسب، سیستم لجستیک مخصوص کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید.

برای این منظور، نیاز به سرمایه زیاد دارید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر تازه شرکت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و سرمایه در دسترستان کم است، با شرکت‌هایی که در زمینه ارسال و حمل‌ونقل کالا فعالیت دارند، همکاری کنید.

همکاری با شرکت‌های حمل‌ونقل

شما می‌توانید برای ارسال محصول خود، از خدمات شرکت‌های مختلفی که در زمینه حمل‌ونقل کالا فعالیت دارند استفاده کنید. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پست ملی ایران، تیپاکس و چاپار اشاره کرد. حتی بعضی کسب‌وکارهای کوچک‌تر، از خدمات شرکت‌هایی مثل الوپیک، میاره یا استپ باکس هم برای ارسال کالا استفاده می‌کنند.

هر کدام از شرکت‌هایی که در بالا معرفی شدند، مزایا و معایب خود را دارند. برای انتخاب بهترین گزینه، لازم است وقت صرف کنید به ارزیابی این شرکت‌ها بپردازید؛ با آن‌ها تماس بگیرید و شرایط همکاری‌شان با شرکت‌ها را بپرسید. برخی از این شرکت‌ها حتی ممکن است ابزارهای خاصی را به شرکت‌ها برای همکاری بهتر اختصاص دهند؛ ابزارهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید روش‌های ارسال و تحویل کالا را بهبود دهید.

4. نحوه قیمت‌گذاری را تعیین کنید

برای تعیین استراتژی حمل‌ونقل و ارسال محصول، باید شیوه قیمت‌گذاری محصول و حمل‌ونقل کالا را در نظر بگیرید. اگر در کسب‌وکار E-Commerce تازه وارد هستید، باید بدانید که بخش بزرگی از هزینه‌های شما، صرف حمل‌ونقل و ارسال کالا برای مشتری می‌شود و اگر استراتژی قیمت گذاری درستی در این مرحله در نظر نگیرید، یا سود کسب‌وکارتان به شدت پایین می‌آید یا کلاً سود نمی‌کنید.  

در مورد هزینه‌های مختلف فکر کنید و ببینید که بهتر است این هزینه‌ها را در قیمت محصول لحاظ کرده و حمل‌ونقل و ارسال آن را رایگان کنید یا آن‌قدر شرایط حمل‌ونقل متفاوت است که نیاز دارید برای حمل‌ونقل نرخ‌های متفاوت، از مشتریان خود دریافت کنید.

در این مرحله، نه تنها به هزینه‌های حمل‌ونقل و ارسال کالا، بلکه به ساختار کلی هزینه‌های بیزنس خود باید نگاه کنید و بر اساس آن، استراتژی مناسبی را طراحی کنید.

و در آخر

استراتژی حمل‌ونقل و ارسال کالا را نهایی کنید. اگر برای تمام بخش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم وقت صرف کردید و برای هر کدام راهکارهایی را پیش‌بینی نمودید، می‌توانید تمام داده‌ها را در قالب یک چارچوب بهینه کنید و از آن به‌عنوان استراتژی حمل‌ونقل، ارسال و تحویل کالا به مشتری استفاده کنید.

این استراتژی باید با افزایش تقاضا و هزینه‌های مختلف در طول زمان، سازگار باشد و بتوان با بزرگ‌تر شدن کسب‌وکار، آن را به راحتی اصلاح کرد و توسعه داد.

امیدواریم مطالبی که در این مقاله مطرح شد، برایتان کاربردی و مفید بوده باشد. دوست داریم نظراتتان را در مورد طراحی یک استراتژی مناسب برای حمل‌ونقل، ارسال و تحویل کالا به مشتریان بدانیم؛ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

کسب و کار شما از بسته بندی استاندارد استفاده می‌کند یا برندسازی شده؟ در صورت همکاری با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات لجستیک، تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

4.9/5 از مجموع 8 رای
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لجستیک