راندمانو
partner

انتخاب بهترین شریک کاری چگونه است؟

زمانی که تصمیم گرفتم کارمندی را کنار بگذارم و نقش یک کارآفرین را تمرین کنم، با چالش‌های زیادی روبه‌رو شدم که یکی از آن‌ها پیدا کردن شریک کاری مناسب بود. “یک‌ حساب و کتاب ساده ریاضی است، بهره‌وری دو فرد همیشه بهتر از یک فرد است.

زمانی که کلمه شریک را می‌شنویم اولین تصورمان این است که او احتمالا یک دوست پولدار و بی دغدغه و همچنین کمی زیرک و گاه‌گداری هم آب زیر کاه است. اما این تصور را به کلی نادیده بگیرید!

شراکت چیزی فراتر از پول خالص و ویژگی‌های فردی جزئی استاعتقاد من این است: “شراکت باید یک جریان تضمین شده درآمد را ایجاد کند.

جریان تضمین شده! با کمی تامل و مطالعه این مقاله شما قادر خواهید بود بهترین گزینه شراکت خود را انتخاب کنید.

در پایان این مقاله می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

۱. چگونه شریک کاری می‌تواند به بیزینس شما کمک کند؟

۲. هنگام انتخاب شریک کاری چه عواملی را باید در نظر بگیریم؟

۳. پس از انتخاب شریک کاری چه عواملی را باید برای ایجاد ساختارهای شراکت در نظر بگیریم؟

بیایید با هم داستان انتخاب یک شریک کاری را بخوانیم

آیدین یک مربی حرفه‌ای آموزش سگ‌های خانگی است و مشتریان زیادی دارد. او به تازگی انگیزه بسیار بالایی برای تاسیس یک مدرسه تعلیم سگ‌های خانگی پیدا کرده است. همچنین سوالات زیادی در ذهنش دارد، اما مطمئن است که در قدم اول کارآفرینی نیاز به یک شریک کاری دارد و تنهایی نمی‌تواند همچین مدرسه‌ای را راه‌اندازی کند.

آیدین می‌خواهد از میان گزینه‌هایی که در ذهن خود دارد به نام‌های سحر، رامتین و سارا، یک نفر را به عنوان شریک کاری خود انتخاب نماید.

آیدین برای انتخاب شریک گزینه‌هایی در ذهن خود دارد که از میان آن‌ها سحر، رامتین و سارا را انتخاب کرده است تا فقط یک نفر از آن‌ها را به عنوان شریک کاری خود برگزیند.

در ادامه علل این انتخاب و شرایط هر کدام برای شراکت بیان شده است:

سحر

سحر علاقه‌مند به سگ‌هاست و ارتباط خوبی با آن‌ها دارد و همینطور در آموزش سگ‌ها استعدادهایی از خودش نشون داده است.. البته سحر حتی در یک کسب و کار کوچک هم کار نکرده و هیچ تجربه کاری ندارد. اما دوست دارد به آیدین کمک کند و همچنین آمادگی دارد تا سرمایه قابل توجهی به این کار تزریق کند.

رامتین

رامتین و آیدین هم دانشگاهی بودند. او مدیر تولید شرکتی در زمینه فرآوری دانه‌های دام و طیور است. ضمناً تجربه زیادی در آموزش پرندگان سخنگو مثل طوطی کاسکو و مرغ‌ مینا دارد. او در حال حاضر مربی چند پرنده است و مشتریان خودش را دارد. رامتین ارتباطات زیادی در صنعت حیوانات خانگی دارد، اما به هیج عنوان مربی سگ‌ها نبوده است.

سارا

سارا که از دوستان صمیمی آیدین است، حسابدار یک شرکت موفق است و انرژی بسیار بالایی در انجام هر کاری دارد. سارا هیچ دانشی از صنعت حیوانات خانگی و تعلیم سگ‌ها ندارد. اما در منزل یک سگ دارد و فکر می‌کند بتواند در تعلیم آن‌ها موفق باشد.

به نظر شما بهترین انتخاب برای آیدین کدام یک از دوستانش است؟

سحر: سرمایه دار، با استعداد اما بدون تجربه کاری

رامتین: ارتباطات گسترده در صنعت حیوانات خانگی و مربی پرندگان

سارا: انرژی بالا، حسابدار و داشتن یک سگ در منزل

بهترین گزینه رامتین است!

او با داشتن ارتباطات گسترده که برای شروع یک کسب و کار کار امری حیاطی است، بهترین گزینه است.

مهارت‌های سحر چیزی به رامتین اضافه نمی‌کند. درست است که او سرمایه زیادی دارد اما این سرمایه باید به یک جریان متصل شود. سارا نیز با وجود داشتن انرژی بالا همچنان گزینه جذابی برای شروع یک کسب و کار ارائه نمی‌دهد.

در یک کسب و کار همیشه یک اژدهای دو سر بهتر از یک اژدهای یک سر عمل می‌کند. یک‌ حساب و کتاب ساده ریاضی است، بهره‌وری دو فرد همیشه بهتر از یک فرد است. اما چرا رامتین بهترین گزینه است؟

آیدین و رامتین می‌توانند حجم کار را با هم به اشتراک بگذارند و دو برابر بیشتر کار کنند. آن‌ها همچنین از قدرتی که این همکاری ایجاد می‌کند می‌‌توانند سود بیشتری کسب کنند. شما به تنهایی نمی‌توانید همیشه خلاق و نو آور باشید. داشتن یک سر دیگر اژدها، افکار و بازخوردهایی ارائه می‌دهد که می‌تواند به ایده‌های بهتر و توسعه یافته‌تر منجر شود.

شریک کاری

شرکای تجاری به ویژه زمانی ارزشمند هستند که مهارت‌های مکملی را داشته باشند. آیدین سگ‌ها را می شناسد اما تجارت حیوانات خانگی را خیر. رامتین تجربه و ارتباطات زیادی در صنعت حیوانات خانگی دارد و می‌تواند به آیدین کمک کند تا با چالش‌های زیادی روبه رو شود و مهم‌تر اینکه، از آن‌ها موفق خارج شود.

به علاوه رامتین پرندگان را می‌شناسد، مهارت منحصر به فردی که آیدین آن را ندارد. بنابراین آن‌ها برای پویایی بیشتر شرکت خود می‌توانند تصمیم بگیرند تا تخصص‌های خود را ترکیب کنند و مدرسه : “سگ‌ها و پرندگان لبخند می‌زنند” را راه اندازی کنند. تجارتی که در آن حیوانات را آموزش و پرورش می‌دهند.

رامتین به دلیل تجربه‌ای که دارد، ارتباطات صنعتی بسیار خوبی دارد. ارتباطات او همچنین می‌تواند به بازاریابی، تامین مالی، استخدام و یا هر جنبه تجاری دیگر کمک کند.

این نکات را نادیده نگیرید

۱. پیدا کردن شریکی که مهارت‌های شما را تکمیل کند می‌تواند به سرمایه گذاران بالقوه، اعتماد بیشتری را القا کند. این امر به ویژه برای شخص آیدین صادق است. زیرا او قبلاً کسب و کاری را راه اندازی یا اداره نکرده است.

  1. برای یافتن شریک تجاری مناسب فهرستی از نامزدهای بالقوه تهیه کنید و در مورد هر یک از آن‌ها چند سوال مهم از خود بپرسید:
    2.1. آیا از بودن آن گزینه در کنار خود لذت می‌برید.
    شما نباید حتماْ با شریک کاری خود مچ باشید اما زمان زیادی را با او سپری خواهید کرد بنابراین باید یک رابطه خوب با هم داشته باشید.

2.2. آیا به او اعتماد دارید؟
شما از نظر قانونی و مالی به صورت تنگاتنگی با این شخص درگیر خواهید بود، بنابراین مهم است که به توانایی‌ها، تعهد، و موفقیت مشترک خود ایمان داشته باشید.

2.3. آیا رویکرد کاری شما با یکدیگر سازگار است؟
به این فکر کنید که دوست دارید چگونه کار کنید. شاید آیدین دوست داشته باشد شب‌ها به تربیت سگ‌ها بپردازد اما رامتین صبح سر کار می‌آید و می‌خواهد مثل یک ارتشی نظم و انضباط را به محیط کار القا کند. این کوچکترین مسائل می توانند منجر به درگیری و عدم موفقیت یک کسب و کار شوند. البته داشتن سبک‌های کاری متفاوت لزوما مشکل ساز نیست اما به این معناست که می‌بایست رویکردهای یکدیگر را بشناسید و حتماْ در مورد اینکه چگونه می‌توانید بهترین همکاری را با هم داشته باشید، صحبت کنید.

توانایی برقراری ارتباط موثر و حل اختلاف، بخش اساسی هر شرکت تجاری خوب است. قبل از انتخاب شریک، در نظر بگیرید که آیا فرکانس ارتباطی مشترکی با یکدیگر دارید یا خیر. اختلاف نظرها اجتناب ناپذیرند و مهم همان فرکانس ارتباطی مشترک است. حتی نباید از دادن بازخورد یا به چالش کشیدن ایده‌های دیگری بترسید.

شما می‌توانید کسی را دوست داشته باشید و به او اعتماد کنید و به خوبی با او ارتباط برقرار کنید، اما اگر دیدگاه‌هایتان در یک راستا نباشد، مطمئنا موفق نخواهید شد.

شما و شریک تجاریتان باید تصویری مشابه از موفقیت داشته باشید. موفقیت چگونه است و چگونه به آن خواهیم رسید؟ اگر با هم برای رسیدن به اهداف یکسان، کار نکنید حتماْ شراکت شما با شکست مواجه خواهد شد.

برای مثال فرض کنید آیدین می‌خواهد روی سگ‌ها تمرکز کند و حمید می‌خواهد بر روی فروش طوطی‌های سخنگو با زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی فعالیت کند و وارد بازارهای جهانی شود. این رسماً یک درگیری اساسی است که به شدت می‌تواند شراکت و همچنین تجارت آن‌ها را تضعیف کند.

همچنین مهم است که هر دوی شما سطح مشابهی از اشتیاق برای کار و گره زدن آن با علایق خود داشته باشید. اگر آیدین به آموزش حیوانات اهمیت قائل است و با اشتیاق در انجمن‌های حمایت از حقوق حیوانات فعالیت می‌کند و در مقابل رامتین به فکر فروش پرندگان و صرفاً کسب درآمد بیشتر است، مطمئناْ به مشکل بر خواهند خورد.

شریک تجاری خود را بیشتر بشناسید.

پس از اینکه شریک کاری خود را انتخاب کردید، در مورد او تحقیق کنید. دقیقاً فعالیت هایی که در مورد پروداکت مارکتینگ انجام می‌دهید را انجام دهید. آیا قبلاً با کسی شراکت داشته است؟ نظر شریک سابقش در مورد او چیست؟ با دیگرانی که که با او کار کرده‌اند مثل مشتریان و همکاران، در مورد سبک کاری، مهارت‌ها و نقاط ضعف و قوتش بپرسید. آیا در این میان افرادی هستند که او را دوست ندارند؟ اگر بله دلیل آن را بیابید. بر کسی پوشیده نیست که بررسی حساب‌های کاربری او در فضای مجازی نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. نام او را جستجو کنید، به صفحات اجتماعیش سر بزنید و ببینید خود را چطور معرفی کرده است.

توصــیــــه

هنگامی که در مورد شراکت با هم به توافق رسیدید، باید در مورد مسائل مهمی مانند شرایط مالی شراکت خود نیز به اتفاق نظر برسید.

اعتماد بسیار مهم است، اما توافق خود را به صورت کتبی هم ثبت کنید. مواردی مانند نحوه توزیع سود و استفاده از منابع مالی و همچنین ساختار مالکیت شرکت را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چگونه سهام شرکت تقسیم شود و اگر یکی از شما شرکت را ترک کرد چه اتفاقی خواهد افتاد.

ممکن است مسائل زیادی برای ثبت کردن وجود داشته باشد، بنابراین قبل از امضای هر چیزی با یک وکیل مشورت کنید. این شخص می‌تواند شما و شریک کاریتان را درباره جزئیات حقوقی قرارداد راهنمایی کند.

برای تمرین این کار را انجام دهید:

با پیش‌فرض آنکه در ذهنتان کاندیدهایی برای شرکای تجاری خود دارید، برای انتخاب فرد مناسب این شراکت، در مشخص شدن مهارت‌ها و اولویت‌های کاریتان به شما کمک خواهیم کرد.

شریک کاری

یک گزینه را انتخاب کنید:

1. بهترین صفتی را که می‌توانید در مورد محیط ایده آل کسب و کار خود بگویید، انتخاب کنید.

(برای مثال: پویا، صمیمی، امیدوارانه)

2. یک صفت دیگر برای محیط ایده ال کسب و کار خود یاد داشت کنید.

برای مثال: پر نشاط، دوستانه)

3. چه صفتی را نمی‌خواهید شریک تجاریتان داشته باشد؟

(برای مثال: ولخرج، خود رای، بی هدف، عصبی)

4. شما چه مهارت منحصر به فردی را به کسب و کار خود اضافه می‌کنید.

(برای مثال: پشتکار، تربیت طوطی‌ها، آموزش سگ‌ها)

5. دوست دارید شریک تجاری شما در چه مهارت‌هایی خوب باشد.

(برای مثال: راه اندازی کسب و کار، ارتباطات)

حالا جواب‌هایی که انتخاب کرده‌اید را در جاهای خالی قرار دهید.

محیط کاری ایده آل من ……… و ……………. است. من دوست ندارم شریک کاری ام ……………. باشد. من در انجام ………….. خوب هستم و شریکی می‌خواهم که در ………… خوب باشد.

امیدوارم این مقاله بتواند در انتخاب شریک کاری ایده آل تان کمک کند. لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

برداشتی از Choosing the right business partner/google primer

4.8/5 از مجموع 31 رای
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

4 نظر

    1. سلام آسیه عزیز
      ما در راندمانو تمام تلاشمان انتشار مطالبی است که با ارائه مثال‌های قابل لمس در کاربردی بودن بیشتر مطالب کمک کنیم. بسیار خوشنود هستیم که این مطلب مورد توجه شما گرفته است. ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

partner