راندمانو
UGC

چگونه محتوای UGC کاربرساز داشته باشیم؟

محتوای UGC کاربرساز یا همان User Generated Content، به هر محتوایی که توسط کاربر تولید می‌شود، می‌گویند؛ این محتوا می‌تواند ویدئو، متن، عکس و تصویر، ریویو و نظرات در مورد یک محصول یا هر چیز دیگری باشد.

طی تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، روشن شد که هر فرد روزانه در معرض 1500 تا 2000 تبلیغ مختلف قرار می‌گیرد. وقتی زیاد از حد تبلیغ در برابر شماست، ذهنتان به نادیده گرفتن این تبلیغات عادت می‌کند؛ بنابراین برندهای مختلف، سخت‌تر می‌توانند از طریق تبلیغات روی شما تأثیر بگذارند.

یکی از بهترین روش‌هایی که با استفاده از آن، برندها تبلیغات خود را متمایز می‌کنند تا توجه مخاطب را به دست آورند، محتوای UGC است. با استفاده از محتوایی که کاربر تولید کرده است، برند بهتر دیده می‌شود. می‌پرسید چطور؟

فرض کنید دوست شما یک لباس جدید از برند ایرانی کانی راش خریده و یک عکس از آن در اینستاگرام خود پست می‌کند. دوست شما (خواسته یا ناخواسته) برای برند کانی راش از طریق محتوای کاربرساز، تبلیغ کرده است. شما وقتی عکس دوستتان را می‌بینید، بیشتر توجهتان جلب می‌شود تا موقعی که یک تبلیغ را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید.

یا مثالی دیگر، من از اپل یک مک‌بوک جدید می‌خرم و از آنباکسینگ آن، یک ویدئو گرفته و در پروفایلم یوتیوب منتشر می‌کنم. الان من برای شرکت اپل، UGC تولید کرده‌ام.

UGC در زمینه‌های مختلفی روی کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند تأثیر بگذارد و رشد آن‌ها را بهبود بخشد. در این مقاله از بلاگ راندمانو، در مورد اهمیت محتوای کاربرساز و نقشی که UGC در کسب‌وکار شما می‌تواند ایفا کند صحبت می‌کنیم.

محتوای UGC چیست؟

محتوای UGC

محتوای تولید شده توسط کاربر، محتوای اصل و خالصی است که برای برندی خاص، توسط مخاطب یا مشتری برند تولید شده و در کانال‌های مختلف منتشر شده است.

محتوای UGC کاربرساز از کجا می‌آید؟

خب تا این جا فهمیدیم که محتوای کاربرساز، محتوایی است که توسط کاربران عادی تولید می‌شوند. ولی در جایگاه یک کسب‌وکار، باید بدانید این نوع محتوا از کجا می‌آید؛ به بیانی دیگر، باید منشأ تولید محتوای UGC را بشناسید تا بتوانید از آن در جهت ارتقای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

مشتری

بخش زیادی از محتوای کاربرساز برند شما ممکن است توسط مشتریانتان تولید شده باشد. به ویدئوهای آنباکسینگ که در تیک تاک به اشتراک گذاشته می‌شوند یا پست‌هایی که در اینستاگرام از محصول یک برند خاص گذاشته می‌شود فکر کنید. این‌ها همه محتواهایی هستند که توسط مشتری‌های برند تولید می‌شوند و در مدیوم‌های مختلف منتشر می‌شوند.

UGC که توسط مشتری‌های یک کسب‌وکار تولید شده‌اند، یا به درخواست برند بوده یا مشتری خود تصمیم می‌گیرد ویدئویی درباره محصول برند بسازد. شما می‌توانید کمپین‌های مختلفی اجرا کنید که در آن‌ها از مشتریان خود بخواهید با ابزارهایی که در اختیار دارند، برای شما محتوای UGC بسازند.

بگذارید با یک مثال این موضوع را شفاف‌تر کنیم:

فرض کنید یک برند تولید هدفون دارید و طی یک کمپین مسابقه در رسانه‌های اجتماعی از مشتریان خود که قبلاً از شما خرید کرده‌اند، می‌خواهید از هدفون خود در موقعیت‌های مختلف عکس گرفته و در پروفایل خود با تگ یا منشن کردن صفحه برند شما، نشر دهند. عکس‌ها به رأی‌گیری گذاشته می‌شوند و کسانی که بهترین عکس‌ها را گرفته و بیشترین رأی را آورده باشند، جایزه‌ای را دریافت می‌کنند.

این کمپین یکی از ساده‌ترین نمونه‌هایی است که از آن برای تولید محتوای UGC می‌توان استفاده کرد. عکس‌هایی که مشتریان شما از هدفون خود گرفته‌اند صفحه شخصی‌شان منتشر می‌شود و افراد زیادی، هدفون ساخت برند شما را مشاهده می‌کنند. این کار به نوبه خود نوعی آگاهی از برند (Brand Awareness) ایجاد می‌کند.

مشتریان وفادار

مشتریان وفادار شما کسانی هستند که می‌توانند محتوای UGC با تأثیرگذاری بیشتری را تولید کنند. از آن جایی که مشتریان وفادار، بیشتر از افراد عادی از برند خرید می‌کنند و در مورد تمامی ویژگی‌های محصول شما آگاهی کامل دارند، به بهترین شکل می‌توانند محتوایی تولید کنند که روی کاربران دیگر تأثیر خوبی بگذارد و اعتبار برند شما را در ذهن افراد دیگر بالا ببرد.

کارکنان (EGC)

محتوای تولید شده توسط کارکنان برند یا همان EGC (Employee Generated Content) می‌تواند داستان پشت پرده و ارزش‌های برند را برای مخاطب تعریف کند. برای مثال، می‌توان به ویدئوهایی از کارمندان اشاره کرد که در حال بسته‌بندی محصولات هستند یا یک ویدئو که روابط اعضای تیم با یکدیگر را نشان داده و یا هر یک از اعضای تیم در مورد این که چرا دوست دارند برای برند شما کار کنند توضیحاتی را می‌دهند.

محتوای تولید شده توسط کارمندان به ایجاد هویت برند کمک می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات، برای نشان دادن اصالت برند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

UGC سازها

شاید اسمی که به این دسته داده‌ایم کمی عجیب باشد؛ ولی خب این کاری است که آن‌ها می‌کنند!

UGC ساز در حقیقت کسی است که پست یا محتوای اسپانسر شده تولید می‌کند. در محتوای تولید شده توسط این کاربران، در مورد برند یا محصول به صورت واضح صحبت شده و ویژگی‌ها، ارزش‌ها و مزیت‌های آن مطرح می‌شود. کسانی که پست‌های اسپانسر شده می‌سازند معمولاً تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا (اینفلوئنسر، یوتیوبر، تیک تاکر و …) هستند، به همین دلیل، بیشترین میزان کیفیت محتوای UGC را در این دسته می‌توان مشاهده کرد.

باید این نکته را هم بگوییم که تولیدکنندگان محتوا بابت ساخت UGC از برند هزینه دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که دسته‌های قبلی، بدون دریافت پول برای برند محتوا تولید می‌کنند.

چرا محتوای UGC مهم است؟

امروزه، برندها برای دیده شدن آنلاین باید مبارزه کنند و رقابت برای جلب توجه مخاطبان شدید است. در نتیجه، خریداران در مورد برندهایی که با آنها تعامل دارند و از آنها خرید می‌کنند، آگاهانه‌تر عمل می‌کنند؛ مخصوصاً Gen-Z که نسل “جوان و به شدت آگاه” مصرف‌کنندگان هستند.

* در ایران Gen-Z متولدان سال 1375 تا 1390 هستند.

و نکته دیگر این است که فقط مصرف‌کنندگان نیستند که به محتوای معتبر علاقه دارند. طبق نظرسنجی‌ها، بیش از 60 درصد از بازاریابان موافق هستند که اصالت و کیفیت از عناصر مهم محتوای موفق هستند و هیچ نوع محتوای دیگری که معتبرتر از محتوای UGC مشتریان شما باشد، وجود ندارد.

وسوسه نشوید که پست‌ها یا کمپین‌های UGC را جعل کنید. محتوای UGC فیک نه تنها به درد کسب‌وکار شما نمی‌خورد، بلکه می‌تواند ضربه‌های خطرناکی به آن بزند. اول از همه، UGC برای این ارزش دارد که محصول یا برند شما، در پروفایل شخصی کاربران نمایش داده می‌شود و دنبال‌کنندگان آن کاربر، با برند و محصولات شما آشنا می‌شوند. اگر قرار باشد UGC فیک و جعلی بسازید، دقیقاً چه کسی قرار است آن را ببیند؟

از طرفی دیگر، مخاطبان به سرعت فعالیت‌های نادرست و جعلی را تشخیص می‌دهند که می‌تواند به اعتبار برند شما آسیب جدی وارد کند. در عوض، همیشه اطمینان حاصل کنید که UGC شما از یکی از سه گروه است: مشتریان، وفاداران به برند یا کارمندان.

به جای ساخت محتوای UGC جعلی، یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا کنید که در آن بلاگرهای مختلف برای برند شما UGC یا Sponsored-Post تولید کنند.

افزایش اعتبار برند

کاربران بیشتر به کاربران دیگر اعتماد می‌کنند. توجه کرده‌اید؟ وقتی می‌خواهید یک کالا از یک فروشگاه اینترنتی بخرید، اول از همه نظرات بقیه کاربران (مشتریان قبلی) را می‌خوانید؛ بنابراین می‌توان به محتوای UGC به عنوان یک بازاریابی توصیه‌ای (Word of Mouth Marketing) نگاه کرد.

کاربران، 2.4 برابر اعتبار بیشتری برای محتوای تولید شده توسط کاربران دیگر قائل می‌شوند. یعنی مهم نیست برای تولید محتوای برند خود چقدر وقت می‌گذارید، در نهایت کاربران به محتوای کاربرساز در مورد برند شما بیشتر توجه می‌کنند.

درک این موضوع سخت نیست!

خودتان را در نظر بگیرید؛ هر چقدر هم چرم مشهد (برای مثال) تبلیغ برند خود را بکند یا در مقالات وب‌سایت خود از مزیت‌های محصولاتش بگوید، شما در نهایت به کسی که یک بار از این برند خرید کرده و محتوایی را در مورد آن در پروفایل شخصی یا وب‌سایت خود به اشتراک گذاشته است اعتماد می‌کنید.

و خب این مسئله هم قابل درک است؛ چون هیچ برندی نمی‌گوید محصولات من بد است.

به آمار زیر نگاه کنید تا خودتان متوجه شوید:

  • 51 درصد از مصرف‌کنندگان عقیده دارند که محتوای تولید شده توسط خود برند، ویژگی‌های محصول را به شکلی اغراق آمیز مثبت نمایش می‌دهد.
  • 92 درصد از بازاریابان معتقد هستند بیشتر محتوای تولید شده توسط برندشان، اغراق آمیز است.
  • مصرف‌کنندگان معتقدند محتوای کاربرساز 2.4 برابر بیشتر از محتوای خود برند قابل اعتماد است.
آمار UGC

ایجاد وفاداری به برند

UGC به مشتریان فرصتی منحصر به فرد می‌دهد تا به جای تماشاگر بودن، در رشد برند شرکت کنند. این امر به میزان زیادی بر وفاداری و وابستگی به برند تأثیر می‌گذارد، زیرا افراد به دلیل اینکه بخشی از چیزی بزرگ‌تر از خودشان هستند، رشد می‌کنند و ایجاد محتوای UGC به آنها اجازه می‌دهد تا بخشی از جامعه یک برند باشند.

افزایش نرخ تبدیل

محتوای تولید شده توسط کاربر به طور باورنکردنی در مراحل پایانی سفر مشتری تأثیرگذار است؛ جایی که شما به دنبال تبدیل مخاطبان خود به مشتریان جدید هستید و باید بتوانید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید تا از شما خرید کنند. UGC به عنوان مدرک اجتماعی معتبری عمل می‌کند که نشان می‌دهد محصول شما ارزش خرید را دارد.

انعطاف پذیری محتوای UGC

شما می‌توانید از محتوایی که کاربران برای برندتان تولید کرده‌اند، در جاهای مختلف استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید در یک کمپین از UGCهای تولید شده توسط مشتریان خود در صفحه لندینگ استفاده کنید تا نرخ تبدیل را بالا ببرید. حتی می‌توانید تصاویر UGC را در ایمیل سبدهای خرید رها شده اضافه کنید تا اعتماد بیشتری را از مشتری که سبد خرید خود را رها کرده است به دست آورید و او را مجاب به ادامه خرید تا مرحله نهایی کنید.

برند لباس کلوین کلین (Calvin Klein) یک لندینگ‌پیج فقط برای محتوای UGC ایجاد کرده است. در این صفحه، مشتریانی که کلوین کلین پوشیده و از خود عکس گرفته‌اند را می‌بینید که بهترین استایل‌ها را با استفاده از محصولات این برند ساخته‌اند؛ بعد از دیدن این عکس‌ها، بیشتر دلتان یک لباس کلوین کلین می‌خواهد.

تبلیغ برند با کمترین هزینه

وقتی از یک اینفلوئنسر می‌خواهید برند شما را تبلیغ کند، باید چقدر هزینه کنید؟ ده‌ها یا شاید صدها میلیون تومان؟

حالا وقتی از مشتریان خود می‌خواهید از محصولات شما که لذت می‌برند، محتوا به اشتراک بگذارند باید چقدر هزینه کنید؟ تقریباً هیچی!

خیلی از مشتری‌های شما حتی از این که محتوایشان در کانال‌های برند به نمایش گذاشته شوند ذوق می‌کنند.

UGC یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌های بازاریابی است که از لحاظ هزینه هم مقرون به صرفه می‌باشد؛ بهتر است هر چه سریع‌تر این روش را به استراتژی‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

و در آخر

باید به یک نکته دیگر هم اشاره کنیم؛ در حقیقت، به یکی از تأثیرگذارترین نتایجی که محتوای UGC برای کسب‌وکار شما به همراه دارد، و آن چیزی نیست جز

بهینه‌تر شدن سایت برای موتورهای جستجو

ارزشمندترین محتوا از نظر گوگل، محتوای کاربرساز یا همان محتوای UGC است. با قرار دادن محتوای UGC در سایت خود، به سئو سایت هم کمک زیادی می‌کنید. معمولاً از نظرات کاربران به عنوان UGC در سایت‌ها استفاده می‌شود. برای شروع، می‌توانید یک اتاق گفتگو (فوروم، Forum) در وب سایتتان راه اندازی کرده و آن را به کاربران خود اختصاص دهید تا در مورد مسائل مختلف مرتبط با کسب‌وکار یا محصولاتتان، به گفتگو بپردازند.

امیدواریم این مقاله از بلاگ راندمانو در مورد محتوای کاربرساز برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد. اگر سؤالی در مورد UGC دارید، آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله مطرح کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

5/5 از مجموع 1 رای
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
تیم محتوا راندمانو

تیم محتوا راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

UGC