راندمانو
طراحی وبسایت

هر آنچه در مورد طراحی وبسایت باید بدانید!

طراحی وبسایت

طراحی وبسایت

یادم می‌آید اولین روزی که برای پیدا کردن شغل سراغ آگهی‌های استخدام دیوار رفتم، یک آگهی از اسنپ دیدم که به بازاریاب نیاز داشت. آن زمان هنوز اسنپ به صورت رسمی لانچ نشده بود و در مراحل آخر قبل از معرفی به بازار بود (یعنی هیچ کس حتی نام اسنپ هم به گوشش نخورده بود).

با یکی از دوستانم که او هم شرایط مشابهی با من داشت و دنبال کار می‌گشت، به دفتر اسنپ رفتیم و بعد از این که فهمیدیم اسنپ چیست و کارش چگونه است، از دفتر بیرون آمدیم و خنده کنان به هم گفتیم تا چند ماه دیگر شرکتشان را جمع می‌کنند چون در ایران چنین چیزی مارکت نمی‌شود (نمی‌تواند بازار بگیرد).

بعد از چند سال، داریم می‌بینیم که اسنپ و کسب‌وکارهای آنلاین دیگر مثل دیجی‌کالا، خانومی، آچاره و بسیار بسیار دیگر از این دست، بازار بسیار خوبی گرفته و شاید بتوان گفت در بین کسب‌وکارهایی که مستقیماً با نیاز جامعه و مردم در ارتباط هستند، این‌ها دارند حرف اول را می‌زنند.

چه چیزی تغییر کرد؟

پاسخ آنلاین به نیاز جامعه

امروز که تقریباً زندگی همه ما آدم‌ها با جهان اینترنتی گره خورده، کسب‌وکارهای مختلف هم باید بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند. در جهان امروز، محال است بخواهید کسب‌وکاری را راه اندازی کنید و لزوم حضور در یکی از مدیوم‌های (رسانه‌های) آنلاین را احساس نکنید.

خب، مهم‌ترین فاکتور حضور یک بیزنس در فضای آنلاین چیست؟

داشتن وبسایت!!

خانه اصلی هر کسب‌وکاری در جهان اینترنتی، وبسایت آن است. دقت کنید، در صورتی که وبسایت نداشته باشید، نمی‌توانید به درستی برند و محصولات/خدمات خود را به مردم معرفی کنید.

بیایید یک جور دیگر به آن نگاه کنیم.

وبسایت، مثل شرکت یا فروشگاه شما است که در فضای آنلاین و مجازی قرار گرفته و برای این که آدم‌ها بتوانند فروشگاه یا شرکت شما را پیدا کنند، لازم است وبسایت خود را در معرض دید قرار دهید.

حالا که نیاز کسب‌وکارهای آنلاین به داشتن وبسایت را درک کرده‌اید، لازم است با قدم اول طراحی وبسایت آشنا شوید.

طراحی وبسایت

طراحی وبسایت (Web Design) در حقیقت یک نوع پروسه محسوب می‌شود که طی آن، لایه‌های مختلف وبسایت شما با استفاده از قالب‌های گوناگون و کدنویسی، طراحی و اجرا می‌شود. طی این پروسه، صفحات مختلف و نقشه وبسایت طراحی می‌شود و محل قرار گیری هر کدام از المان‌های سایت، تعیین می‌شود. طراحی گرافیکی اجزای مختلف سایت، رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) هم در این پروسه انجام می‌شود.

به طور کلی، از صفر وبسایت که یک دامنه خالی است تا صد آن که به وجود آمدن تمام صفحات و ویژگی‌های مختلف وبسایت است، جزو پروسه طراحی سایت محسوب می‌شود.

ولی دقیقاً روش طراحی وبسایت به چه شکل است؟

به قولی همین طور که نمی‌شود یا علی گفت و سایت را طراحی کرد؛ این پروسه باید طبق مراحل اصولی و مشخصی پیش برود تا نتیجه کار، مطلوب باشد.

پس

در ادامه، مراحل مختلف طراحی وبسایت را به ترتیب برای شما توضیح می‌دهیم…

بنر طراحی سایت webp

مراحل طراحی سایت

طراحی وبسایت، که شامل طراحی، ساخت و راه اندازی وبسایت است، چهار مرحله اصلی دارد که در ادامه، هر کدام از این مراحل را توضیح داده‌ایم.

1. طراحی وایرفریم (Wireframe Design)

طراحی وبسایت

در قدم اول باید بر اساس نوع سایت، نوع برند، نوع محصول یا خدمات و پرسونای برند و مشتری (با توجه به نیازهای مشتری) یک نمای کلی از سایتی که می‌خواهیم طراحی کنیم را به دست بیاوریم.

نمای کلی سایت، شامل یک نقشه کلی از تمام صفحات وبسایت است که در آن، جایگاه هر یک از عناصر لازم در هر صفحه هم باید تعیین شده باشد.

زمانی که موفق شدید این نقشه و نمای کلی را طراحی کنید، در حقیقت شما به یک وایرفریم رسیده‌اید؛ نقشه‌ای که پلن کلی را به شما نشان می‌دهد و بر اساس آن، می‌توانید درک کنید که در هر قسمت، نیاز دارید چه کارهایی انجام دهید.

2. طراحی گرافیک سایت (Graphic Design)

خب، الان سفره را پهن کرده‌اید و جایگاه هر ظرف و غذا و پیش غذا در سفره را مشخص کردید؛ الان وقت آن است ظروف مخصوص و غذاهای مختلف را درون سفره بر اساس چیزی که تعیین کرده‌اید، بچینید.

در مرحله طراحی گرافیک سایت، هر کدام از عناصر تعیین شده را باید بر اساس پرسونا و هویت بصری برند، طراحی کرده و در جایگاه مخصوصش بگذارید. از رنگ آیکون‌ها و دکمه‌های صفحات گرفته تا شکل منو و عکس‌ها، ویدئوها و موشن‌هایی که در سایت قرار می‌گیرند، باید طراحی و اجرا شوند.

3. برنامه نویسی / وردپرس

برای پیاده سازی کامل و طراحی وبسایت، نیاز به یک فریم‌ورک دارید تا بتوانید آن چه که در مراحل قبل طراحی کرده‌اید را در سایت پیاده کرده و بخش‌های مختلف سایت را بر اساس نیاز مشتری و کسب‌وکار، مدیریت کنید.

در این مرحله، به دو شکل می‌توانید عمل کنید:

استفاده از برنامه نویسی / کدنویسی

برای آن که بتوانید فانکشن‌های مختلف را در سایت پیاده سازی کنید، نیاز دارید از برنامه نویسی و کدنویسی استفاده کنید.

به طور کلی، هر کاری که شما بخواهید در طراحی وبسایت انجام دهید، از طراحی یک ویژگی خاص گرفته تا قرار دادن یک دکمه در یک صفحه، نیاز به کدنویسی در منبع یا سورس (Source) سایت دارد؛ بنابراین، لازم است یک فریم‌ورک برای سایت ایجاد کرده و در آن، بر اساس نیاز کسب‌وکار، از زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند PHP یا JS استفاده کرده و ویژگی‌هایی که مد نظر دارید را در سایت ایجاد کنید.

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا

راه دوم برای مدیریت سایت، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای مخصوص سایت است. سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان را به شما می‌دهند که بدون وارد کردن حتی یک کلمه کد و بدون دانش برنامه نویسی، وبسایت خود را طراحی کنید.

این سیستم‌ها معمولاً قابلیت‌های مورد نیاز برای طراحان سایت را از پیش کدنویسی کرده‌اند و به صورت ویژگی‌ها و عناصر مختلف سایت، آن‌ها را ارائه می‌دهند. به طوری که شما با چند کلیک ساده، می‌توانید عنصر مورد نظر (که در سیستم مدیریت محتوا، از پیش کد آن نوشته شده است) را در سایت پیاده سازی کنید.

معروف‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم مدیریت محتوایی که اکثر طراحان سایت از آن استفاده می‌کنند، وردپرس (WordPress) است.

و اما راه سوم…

سورپرایز شدید؟!

گفته بودیم دو راه برای طراحی وبسایت وجود دارد:

یا باید از برنامه نویسی استفاده کنید یا از یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس.

خب، یک راه دیگر هم وجود دارد که تلفیقی از این دو راه است.

هر کدام از روش‌هایی که در بالا معرفی شد، یک عیب دارند. مشکل طراحی وبسایت با برنامه نویسی این است که هزینه زیادی را باید به کدنویس یا تیم برنامه نویسی خود تخصیص دهید تا سایت را آن طور که می‌خواهید طراحی کنند؛ در حقیقت، هرچقدر ویژگی‌های سفارشی‌تری بخواهید، هزینه بیشتری باید برای طراحی وبسایت پرداخت کنید. مشکل طراحی سایت با وردپرس هم این است که دست و بال شما باز نیست! وردپرس یا هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا، یک سری آپشن از قبل کدنویسی شده را به شما ارائه می‌دهند که برای طراحی ویژگی‌های سایت خود، فقط از همان‌ها می‌توانید استفاده کنید.

حالا روشی که به شما کمک می‌کند به نسبت خرج کمتری روی دستتان بماند و هم زمان، ویژگی‌های خاص و سفارشی را هم داشته باشید، این است که از وردپرس و کدنویسی به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید.

چطور؟

خب ببینید، گفتیم که سیستم‌های مدیریت محتوا به شما یک سری ویژگی و قابلیت برای طراحی وبسایت ارائه می‌دهند و دستتان در سفارشی سازی آن‌ها بسته است؛ ولی شما می‌توانید ویژگی‌های مورد نظر خود را از بین قابلیت‌های آماده وردپرس انتخاب کرده و سپس، تغییراتی که برای سفارشی سازی آن نیاز دارید را در سورس وردپرس، با کدنویسی اعمال کنید. ما در آژانس پروداکت مارکتینگ راندمانو از این روش برای طراحی وبسایت مشتریان خود استفاده می‌کنیم.

در این روش، به جای آن که صفر تا صد سایت را با برنامه نویسی طراحی و اجرا شود (که هزینه بالایی دارد)، کل سایت را با وردپرس طراحی می‌‌شود و بعد از آن، برای طراحی قسمت‌های جزئی که نیاز به سفارشی سازی دارند، از برنامه نویسی و کدنویسی استفاده می‌شود.

ممکن است بگویید چرا همه افراد سایت خود را به این شکل (ترکیبی) نمی‌سازند و شرکت‌های بزرگ برای طراحی وبسایت، از روش اول (صفر تا صد با برنامه نویسی) استفاده می‌کنند.

خب، هر روشی معایب خود را دارد…

مشکل این روش این است که شرکت‌های بزرگ معمولاً حجم محتوا و ویژگی‌های سایت بسیار سنگینی دارند و با این حجم از داده، استفاده از روش ترکیبی سرعت سایت را به شدت پایین می‌آورد؛ بنابراین، برای حجم سنگین داده‌ها (از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف سایت تا حجم زیادی از محتوای سنگین) بهتر است از روش کدنویسی استفاده شود. به طور کلی این روش برای کسب و کارهای کوچک و متوسط پیشنهاد می‌شود.

4. راه اندازی سایت (Lunching Website)

مرحله آخر، به سادگی شامل پیکربندی و در دسترس عموم قرار دادن سایت است. برای این کار، شما باید یک دامنه (Domain) و هاست (Host) خریداری کنید تا بتوانید وبسایت خود را در شبکه جهانی اینترنت قرار دهید تا آدم‌ها بتوانند وارد سایت شما شوند.

و در آخر

باید بدانید یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای آن که آدم‌ها بتوانند بهتر سایت شما را پیدا کنند، انتخاب نام دامنه است. سعی کنید قبل از آن که دکمه خرید دامنه را بزنید، با چند نفر که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید تا نام دامنه درستی را برای برند و کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به خوبی شما را در مورد طراحی وبسایت راهنمایی کرده باشد.

اگر سؤالی در زمینه طراحی وبسایت دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، بیشتر راهنمایی‌تان کنیم.

4.7/5 از مجموع 23 رای
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی وبسایت