راندمانو
سئو وبسایت

با سئو وبسایت آشنا شوید! | بهینه سازی سایت

سئو وبسایت

سئو وبسایت (Search Engine Optimization, SEO) به مجموعه‌ای از کارهایی می‌گویند که سایت شما را برای موتورهای جستجوگر (مثل گوگل) بهینه می‌کند. وقتی می‌گوییم سایت برای موتورهای جستجوگر بهینه می‌شود منظورمان چیست؟ اصلاً بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر به چه دردی می‌خورد؟

خب، دقت کنید!

وقتی در گوگل چیزی را جستجو می‌کنید، گوگل سایت‌های مرتبط با جستجوی شما را نمایش می‌دهد. حالا سایت‌های مختلف بر چه اساسی در صفحه نتایج جستجو به شما نمایش داده می‌شوند؟ بر اساس تشخیص گوگل!

یعنی، گوگل سایت‌های مختلف را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که هر سایت (یا هر صفحه از یک سایت) در مورد چه موضوعی است. بعد از آن، بر اساس ارتباط صفحات وبسایت شما با موضوعی که توسط کاربر گوگل جستجو شده است، وبسایت به کاربر نمایش داده می‌شود.

نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که وبسایت شما چگونه و در چه جایگاهی به کاربر نمایش داده می‌شود. به بیان دیگر، وبسایت شما باید در معرض دید کاربر باشد.

مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده است که از میان کاربرانی که در گوگل عبارتی را جستجو می‌کنند، 85 درصد بر روی پنج وبسایت اولی که در صفحه نتایج جستجو به آن‌ها نشان داده شده است کلیک می‌کنند و 14 درصد، بر روی وبسایت‌های دیگری که در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. 1 درصد باقی مانده هم بین وبسایت‌های صفحه دو به بعد تقسیم می‌شود.

این یعنی چه؟

یعنی اگر وبسایت شما جزو پنج سایت اولی که گوگل به کاربر نشان می‌دهد باشد، در بیشتر موارد بر روی آن کلیک شده و کاربر وارد وبسایت شما می‌شود.

پس نیاز دارید به گوگل کمک کنید تا وبسایت و صفحات مختلف سایت شما را بتواند بهتر درک کند تا بیشتر و بهتر آن را به مخاطبان هدف کسب‌وکار شما نشان دهد. این “کمک کردن” به گوگل برای درک بهتر وبسایت شما، همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر یا سئو وبسایت (SEO) است.

در این مقاله، سئو وبسایت و روش‌های مختلف و تکنیک‌های آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

سئو وبسایت چیست؟

سئو وبسایت

اگر بخواهیم خیلی ساده مفهوم سئو وبسایت را توضیح دهیم:

«سئو وبسایت یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجوگر، مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها است که اگر به درستی انجام شوند، باعث بهتر شدن رتبه و جایگاه وبسایت در صفحه نتایج جستجو می‌شود که همین موضوع، باعث می‌شود کاربران بیشتری به وبسایت شما وارد شوند و ترافیک سایت و بازدید آن افزایش پیدا می‌کند.»

برای مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه فشن (مد) است، مسلماً عبارت کلیدی خرید لباس برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد. کاربری که عبارت خرید لباس را در گوگل سرچ می‌کند، به احتمال خیلی زیاد قصد خرید دارد؛ پس وقتی شما تمرکز سئو وبسایت خود را بر روی این عبارت کلیدی قرار دهید، گوگل سایت شما را به کاربری که به دنبال خرید لباس است نشان می‌دهد و با ورود کاربر به سایت، امکان این که از شما لباس مورد نظرش را بخرد، بسیار زیاد می‌شود.

مثل زمانی که شما در یک خیابان شلوغ که مرکز خرید لباس است، مغازه‌ای می‌خرید؛ مسلماً بیشتر افرادی که به آن خیابان می‌آیند، قصد خرید لباس دارند و با قرار گرفتن مغازه شما در این خیابان، شانس فروشتان بیشتر می‌شود.

سئو وبسایت چگونه کار می‌کند؟

پیش از آنکه ادامه مطلب را بخوانید برای آشنایی بیشتر با خدمات سئو و بهینه سازی سایت آژانس پروداکت مارکتینگ راندمانو سر بزنید.

به طور کلی، برای سئو وبسایت تقسیم‌بندی‌هایی را بر اساس جنس و نوع کاری که انجام می‌شود، در نظر می‌گیرند. متداول‌ترین نوع تقسیم بندی برای سئو وبسایت، آن را در سه دسته مختلف جدا می‌کند:

  • سئو داخلی سایت (On-Page SEO)
  • سئو خارجی سایت (Off-Page SEO)
  • سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو داخلی وبسایت چیست؟ (On-Page SEO)

سئو داخلی وبسایت به کارهایی که باید بر روی وبسایت و صفحات مختلف آن انجام شود، مربوط است. در حقیقت، شما صفحات داخلی وبسایت خود را برای موتور جستجوگر (گوگل) بهینه می‌کنید تا گوگل بتواند موضوع فعالیت وبسایت شما را بهتر درک کند و در صورتی که استانداردهای لازم رعایت شده باشند، آن را به عنوان سایتی مفید برای کاربران در نظر بگیرد.

بعضی از مهم‌ترین کارهایی که در سئو داخلی سایت باید انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهینه سازی آدرس تمام صفحات وبسایت (Pages URL)

برای آن که موضوع هر صفحه از وبسایت شما توسط گوگل بهتر درک شود، لازم است بهینه سازی سایت انجام شود و آدرس ها بهینه شوند. هر چقدر آدرس صفحه خواناتر و مرتبط با موضوع صفحه باشد، گوگل راحت‌تر کل صفحه را درک می‌کند و آن را برای نمایش به کاربران در لیست ایندکس خود قرار می‌دهد.

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا بفهمید مخاطبان هدف کسب‌وکار شما، چه عباراتی را گوگل جستجو می‌کنند. این تحقیق برای کسب‌وکار شما می‌تواند از دو جهت سود داشته باشد:

اول این که متوجه می‌شوید مخاطبان هدف شما به دنبال چه چیزی در گوگل می‌گردند و بر این اساس می‌توانید خود را با نیازهای آن‌ها تطبیق دهید.

دوم این که با پیدا کردن عبارات کلیدی که مخاطبان هدف از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید وبسایت خود را بهینه کنید تا با جستجو آن عبارت، وبسایت شما هم نمایش داده شود.

  • رعایت هدینگ‌ها در ساختار متن (استفاده از H1,H2,H3,…)

برای آن که بتوانید با یک سری عبارات کلیدی در نتایج جستجو جایگاه بگیرید، لازم است وبلاگ بنویسید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سئو محتوا وبلاگ تأثیر دارد، رعایت هدینگ‌ها در ساختار متن است.

به بیانی دیگر، باید تیترها و زیرشاخه‌های آن‌ها را با سرنویس‌های شماره بندی شده مشخص کنید؛ برای عنوان اصلی مقاله از هدینگ 1 (H1)، برای تیترهای مقاله از هدینگ 2 (H2) و برای زیرشاخه هر کدام از تیترهای مقاله، از هدینگ‌های 3 و 4 (H3, H4) استفاده کنید.

مثال:

عنوان مقاله، هدینگ 1 (H1): فشن چیست؟

تیترهای مقاله، هدینگ 2 (H2): تأثیر فشن در اقتصاد، تأثیر فشن در فرهنگ، تأثیر فشن در تاریخ

زیرشاخه‌های تیتر “تأثیر فشن در تاریخ”، هدینگ 3 (H3): فشن در دهه 20، فشن در دهه 80 و ….

  • بهینه سازی عنوان سئو وبسایت و توضیحات متا (Meta Title & Meta Description)

عنوان سئو وبسایت و توضیحات متا، همان چیزهایی است که موقع نمایش وبسایت شما در گوگل به کاربر نشان داده می‌شود.

عنوان سئو (Meta Title) باید مطابق با موضوع صفحه و توضیحات متا (Meta Description) باید بیانگر آن چه که کاربر می‌تواند در این صفحه پیدا کند باشد.

دو نکته مهم را در نظر بگیرید:

عنوان سئو نباید بیشتر از 55 کاراکتر باشد.

توضیحات متا نباید بیشتر از 160 کاراکتر باشد.

  • لینک سازی داخلی وبسایت

کار اصلی لینک سازی داخلی، ارتباط دادن صفحات داخلی سایت به یکدیگر است. برای آن که بتوانید کاربر را در سایت خود نگه دارید و قسمت‌های مختلف و مرتبط با هم را به او نشان دهید، بهترین کار لینک سازی داخلی است.

البته بعضی اوقات هم ممکن است از یکی از صفحات سایت خود به یک وبسایت دیگر لینک دهید که آن هم در دسته لینک سازی داخلی قرار می‌گیرد.

مثلاً:

شما یک بلاگ در مورد انواع قهوه نوشته‌اید و کاربر در حال مطالعه آن است؛ حالا لازم است توضیح مختصری در مورد روش بو دادن قهوه بدهید تا مخاطب بهتر متوجه متن شما در مورد انواع قهوه شود؛ ولی این توضیح کوتاه، کلیت روش‌های بو دادن قهوه را برای کاربر روشن نمی‌کند؛ پس اگر یک بلاگ دیگر در مورد روش‌های بو دادن قهوه نوشته‌اید، می‌توانید از همان قسمتی که در مورد بو دادن قهوه حرف زدید، یک لینک به این مقاله بدهید.

چیزی که در خصوص لینک سازی داخلی باید به آن توجه کنید این است که معمولاً رایج است در هر مطلب یا صفحه، بین 2 تا 5 لینک به صفحات دیگر بدهید.

در ضمن وقتی کاربر در صفحات مختلف وبسایت شروع به گردش می‌کند، به گوگل این پیام را می‌دهد که من این وبسایت را دوست دارم و موضوعات آن برای من کاربردی و مفید است؛ پس گوگل هم ارزش بیشتری به سایت و صفحات شما می‌دهد.

حواستان باشد…

هدف اصلی لینک سازی داخلی این است که کاربر را جذب موضوعات و صفحات دیگر سایت کرده و نگذارد کاربر به راحتی از سایت شما خارج شود و در کنار آن هم، نقشه سایت را کامل و به هم مرتبط کند.

  • رعایت چگالی کلمات کلیدی

گفتیم کلمات کلیدی، برای آن که بتوانید در گوگل رتبه بگیرید مهم هستند؛ حالا چطور باید از آن‌ها در صفحات و مطالبتان استفاده کنید؟!

خب، قانونی در این مورد وجود دارد. اول از همه، سعی کنید در صد کلمه اول مقاله‌ای که می‌نویسید، حتماً از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. دوم این که در بدنه متن، هدینگ‌ها و حرف آخر (پاراگراف آخر) هم از کلمه کلیدی اصلی و کلمات و عبارات کلیدی فرعی استفاده کنید.

توجه کنید که استفاده زیاد و بی معنی و مفهوم از کلمات کلیدی نه تنها رتبه شما را بهتر نمی‌کند، بلکه گوگل تشخیص می‌دهد متن شما معنی و مفهوم ندارد و فقط در آن از کلمه کلیدی استفاده شده، در نتیجه، برای کاربر مطلب مفیدی نمی‌تواند باشد.

یکی دیگر از کارهایی که برای بهبود سئو وبسایت متن می‌توانید انجام دهید این است که از کلمات مترادف و هم معنی کلمه کلیدی اصلی در بدنه متن خود استفاده کنید.

  • انکرتکست‌ها

انکرتکست همان لینک‌هایی است که در متن به چشم می‌خورد. در یک متن ممکن است از یک کلمه استفاده کنید و در آن لینک صفحه دیگری را قرار دهید.

نکاتی که بهتر است در استفاده از انکرتکست‌ها رعایت کنید:

  • از کلمات کلیدی در انکرتکست‌ها استفاده کنید.
  • انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
  • برای انکر تکست‌ها استراتژی داشته باشید.

  • بهینه سازی تصاویر سایت / صفحه

بهینه سازی تصاویر شامل چند مورد می‌شود:

  • بهینه سازی حجم تصاویر
  • بهینه سازی ابعاد تصاویر
  • نوشتن متن جایگزین تصویر

در قدم اول، بهتر است سایز تصاویر خود را بهینه کنید. اگر عکس‌های شما حجم زیادی داشته باشند، روی سرعت بارگذاری صفحه و سایت تأثیر منفی می‌گذارند. حتماً خودتان هم متوجه شده‌اید وقتی وارد سایتی می‌شوید و سرعت بارگذاری آن پایین است، صفحه را بسته و از سایت خارج می‌شوید.

در قدم بعدی، دقت داشته باشید بر اساس نوع صفحه بندی و حاشیه صفحات وبسایت خود، ابعاد درستی را برای تصاویر انتخاب کنید.

قدم سوم هم به نوشتن متن جایگزین یا آلت تکست (Alt Text) اختصاص پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که ربات‌های گوگل (که کارشان درک سایت شما است) تصاویر را به خوبی نمی‌توانند تشخیص دهند؛ پس بهتر است کار را برای آن‌ها ساده کرده و در متن جایگزین (Alt Text) بنویسید که تصویر نوشته در مورد چیست. متن جایگزین به کاربر نمایش داده نمی‌شود و فقط برای ربات گوگل نوشته می‌شود.

  • استفاده از کدهای اسکیما

کد اسکیما هم یکی دیگر از چیزهایی است که به گوگل در درک موضوع صفحه وبسایت کمک می‌کند. برای مثال، می‌توان برای همین صفحه که در حال خواندن آن هستید، یک کد اسکیما نوشت که این صفحه به توضیح سئو و تکنیک‌های آن پرداخته که محتوای آن توسط تیم راندمانو نوشته شده است.

  • ریسپانسیو کردن سایت

ریسپانسیو کردن وبسایت یعنی ابعاد سایت را برای قرارگیری در مانیتور گوشی‌های موبایل و تبلت هم بهینه سازی کنید. بیشتر کاربران از طریق موبایل خود چیزی را در گوگل سرچ می‌کنند؛ بنابراین اگر سایت شما برای ابعاد مانیتور دستگاه‌های مختلف هم بهینه شده باشد، ارزش سایت از نظر گوگل بیشتر است.

سئو خارجی سایت چیست؟ (Off-page SEO)

سئوی خارجی سایت (Off-page SEO) تمام کارهایی است که در خارج از سایت خود انجام می‌دهید تا بتوانید رتبه بهتری در نتایج سرچ گوگل داشته باشید. سئو خارجی سایت در حقیقت تکمیل کننده سئوی داخلی است.

برای آن که بتوانید این مفهوم را بهتر درک کنید، فعالیت‌هایی که در سئوی خارجی انجام می‌شوند را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • لینک سازی خارجی

در لینک سازی خارجی، سایت شما از یک وبسایت دیگر لینک دریافت می‌کند. مثلاً ممکن است یکی از مطالبی که در سایت نوشته‌اید آن قدر مفید و جذاب بوده باشد که یک سایت دیگر هم از آن استفاده کرده و به سایت شما، به عنوان منبع متن، لینک می‌دهد.

وقتی چند سایت معتبر به سایت شما لینک می‌دهند، گوگل می‌فهمد که حتماً مطالبی که در این سایت نوشته شده خیلی مفید است؛ پس ارزش بیشتری به سایت شما می‌دهد.

لینک سازی خارجی از شبکه‌های اجتماعی

خیلی از افراد می‌پرسند شبکه‌های اجتماعی هم نوعی سایت خارجی محسوب می‌شوند پس از شبکه‌های اجتماعی خودمان لینک بدهیم به سایتمان، تأثیر دارد؟

اول از همه، بله تأثیر دارد؛ ولی نه آن قدری که لینک گرفتن از سایت‌های معتبر دیگر تأثیر دارند. در حقیقت، گوگل این را متوجه می‌شود که ممکن است شما از صفحه شخصی خودتان در شبکه‌های اجتماعی به سایتتان لینک بدهید، در نتیجه، ارزش کمتری برای آن قائل می‌شود.

و دوم این که شبکه‌های اجتماعی، بر اساس یک رتبه بندی خاص، هر کدام ارزش متفاوتی دارند. برای مثال، لینکی که از توییتر دریافت می‌کنید، ارزش بیشتری از لینک یوتیوب دارد. کم‌ارزش‌ترین لینک هم متعلق به اینستاگرام است.

  • تهیه گواهی SSL

گواهی SSL یا Socket Secure Layer را می‌توانید از شرکت ارائه دهنده هاست دریافت کنید و در صفحه‌هایی از سایت که ارزش بیشتری داشته و مهم‌تر هستند، به جای پروتکل Http، از پروتکل امن انتقال اَبَر متن یا Https استفاده کنید. صفحه‌هایی که از پروتکل Https استفاده می‌کنند، از نظر گوگل امن‌تر و با ارزش‌تر هستند.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

1 3 158945ec12

سئو تکنیکال با محتوا صفحات شما کاری ندارد. در حقیقت، سئو تکنیکال در استانداردسازی و بهینه کردن صفحات و زیرساخت‌های سایت شما کاربرد دارد.

مثلاً، بهینه کردن ساختار سایت، بهبود و مدیریت کدها، افزایش سرعت سایت، راه اندازی نقشه سایت، ساخت قالب های مناسب با پرسونای برند برای صفحات مختلف (حتی صفحه‌های ارور) و استفاده از منوهای مختلف مثل bread crump برای بهبود تجربه کاربری، فعالیت‌هایی هستند که در سئوی تکنیکال انجام می‌شوند.

حالا چرا سئوی تکنیکال مهم است؟

چون اول از همه، مخاطب شما وقتی حس کند وارد یک سایت درست و حسابی شده است که صاحبان آن به مخاطب و برند خود اهمیت داده‌اند، بیشتر می‌تواند به شما و کسب‌وکارتان اعتماد کند.

از طرفی دیگر، این اعتماد مخاطب باعث می‌شود بیشتر جذب برند و وب‌سایت شما شود که همین باعث می‌شود در صفحات مختلف سایت بگردد و زمان بیشتری را در وب‌سایت بگذراند که همین موضوع، به گوگل این را ثابت می‌کند که این سایت ارزش زیادی دارد.

از طرف دیگر، هرچقدر استانداردهای زیرساختی یک سایت بهتر رعایت شده باشد، خود گوگل و ربات‌هایش هم ارزش بیشتری را به سایت شما می‌دهند و در نتیجه، در رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجو سایت شما را به عنوان یک سایت مفید برای کاربر نمایش می‌دهند.

و در آخر

توجه داشته باشید که سئو هم مانند هر کار دیگری، روش‌های غیر اصولی و غیر قانونی (از نظر موتور جستجوگر) دارد که ممکن است شما را سریع به نتیجه برساند، ولی سریع هم ممکن است به شما ضربه بزند.

در مورد سئو، سه نوع روش کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه وجود دارد. سئو کلاه سفید، استفاده از روش‌های استاندارد و قانونی سئو است که ممکن است در درازمدت نتیجه‌ای که می‌خواستید را برای شما مهیا کند ولی ماندگاری این نتایج بیشتر است و سایت شما ارزشمند می‌شود. از طرفی دیگر، سئو کلاه سیاه نقطه مقابل کلاه سفید است؛ یعنی از روش‌های غیرقانونی و غیر اصولی برای سئو سایت و رتبه گرفتن استفاده کنید که ممکن است سریعاً شما را به رتبه‌های اول در صفحه نتایج سرچ منتقل کند ولی وای به روزی که گوگل بفهمد چه کار کرده‌اید!!!

سئو کلاه خاکستری هم چیزی مابین این دو است که از روش‌های غیر اصولی و اصولی به صورت ترکیبی استفاده می‌کند.

توصیه ما این است که همیشه و در هر کاری از روش‌های اصولی استفاده کنید تا نه تنها ارزش کارتان بالاتر برود، بلکه ماندگاری آن هم بیشتر شود و بتوانید از نتایجی که به دست آورده‌اید لذت ببرید.

اگر سؤالی در زمینه سئو دارید، آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگو و راهنمای شما عزیزان باشیم.

3.8/5 از مجموع 28 رای
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

10 نظر

  1. خیلی کلی توضیح داده بودید ولی در کل به عنوان یک کارشناس سئو که سایت راندمانو رو دیدم قابل قبول بود.

    1. سلام بامداد عزیز
      باعث خرسندی ما است که شما به عنوان همراه در مورد این مقاله نظر فرستاده‌اید. حتما در مقاله‌های بعدی وبلاگ راندمانو جزئیات بیشتری را به شما و مخاطبان دوست داشتنی راندمانو ارائه خواهیم کرد. ممنون از همراهی شما

    1. سلام فاطمه عزیز
      بله خدمات سئو و بهینه‌سازی وبسایت در آژانس راندمانو توسط متخصصین با تجربه انجام می‌شود. کارشناسان ما با اطلاعاتی که در پنل ثبت کرده‌اید جهت مشاوره با شما تماس خواهند گرفت. ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *