راندمانو
مدیر پروداکت مارکتینگ کیست

مدیر پروداکت مارکتینگ کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به طور خلاصه، مدیر پروداکت مارکتینگ همزمان در نقش محقق، تبلیغ‌کننده و فروشنده است. PMM مستقیماً با تیم محصول، تیم فروش و مابقی بازاریاب‌ها کار می‌کند.
ممکن است اینطور برداشت شود که این تعریف از نقش مدیر پروداکت مارکتینگ (Product Marketing Manager) نسبتاً واضح نیست البته این برداشت می‌تواند درست باشد. اگر از شرکت‌های مختلف درباره‌ی کاری که مدیران بازاریابی محصولشان انجام می‌دهند بپرسید، شما مجموعه وظایف کاملاً متفاوتی را از آن‌ها خواهید شنید.

پروداکت مارکتینگ

علاوه بر این ممکن است پروداکت مارکترها با حیطه وظایف متنوعی درون یک شرکت با حیطه کاری یکسان، نیز رو به رو شوند و به این دلیل است که نقش آن‌ها بسیار منعطف است که البته این نقش به ماهیت کسب و کار، اندازه شرکت و بلوغ محصول بستگی دارد.
در سازمان‌های بزرگ که فرآیندها روی روال قرار گرفته، مدیر بازاریابی محصول چارچوب وظایف محدودتری دارد چرا که حجم زیادی از کارها میان کارشناسان مختلف توزیع شده‌ و هر کدام مسئول محدوده خاصی از فعالیت‌ها هستند.
در استارتاپ‌ها، PMMها چندین وظایف را بر عهده دارند. آن‌ها نیازمند رویکرد فعالانه‌ای هستند که شامل مسئولیت‌های غیرقابل انتظاری همچون تست محصول و تضمین کیفیت آن نیز می‌شود.
در معنای کلاسیک، مسئولیت‌های مدیر پروداکت مارکتینگ نقطه اشتراک میان محصول، بازاریابی و فروش است.

اما چرا کمپانی‌ها نیازمند عنوان شغلی‌ای هستند که مقداری درباره هر چیزی بداند؟ آیا این پیچیدگی در نقش پروداکت مارکتینگ ضروری است؟ قطعاً اینطور نیست. اگر عمیق‌تر به این موضوع توجه کنید خواهید دید که نقش PMM به طور قابل توجهی با نقش کارشناسان دیگر تفاوت دارد.

برای آشنا شدن با وظایف مدیر پروداکت مارکتینگ این مقاله را در وبلاگ ما مطالعه کنید.

با داشتن مسئولیت رسیدن محصول به بازار، مدیر پروداکت مارکتینگ از طریق فرمولیزه کردن ارزش پیشنهادی، پاسخدهی به سوالات و برطرف کردن شبهاتی که پیش از خرید محصول در ذهن ایجاد می‌شود، به خریداران ارزش محصول را توضیح می‌دهد.

مدیر پروداکت مارکتینگ چگونه عمل می‌کند؟

برای مثال فرض کنید درحال توسعه راه حلی سازمانی هستید که به اعضای شرکت اجازه می‌دهد تا از طریق گوشی هوشمند درب دفتر را باز کنند. ممکن است خریدار که همان صاحب کسب و کار است سوالات زیر را داشته باشد:

  • ارزش این محصول برای کسب و کار من چیست؟
  • این راهکار چه میزان امن‌تر از به کار بردن قفل معمولی است؟
  • اگر باتری تلفن همراه تمام شود چه می‌شود؟
  • اگر اپ کرش کند و دچار مشکلات نرم‌افزاری شود چه می‌شود؟
  • این محصول و ادغام آن چه میزان هزینه خواهد داشت؟
  • آیا نیاز هست که تجهیزات اضافی خریداری شود؟
  • آیا نیاز به آموزش نیروها برای کار کردن با این اپ هست؟
  • آیا قفل فروشنده نیز وجود دارد و می‌توانم زمانی که تصمیم به عدم استفاده از این محصول گرفته شد، آن را از کار بندازم؟

مدیر پروداکت مارکتینگ می‌تواند این سوالات را پس از ارتباط با واحد فروش و دپارتمان خدمات مشتریان، پیش‌بینی کند. سپس آن‌ها می‌توانند سوالات را با کمک تیم توسعه محصول فرمول‌بندی کنند.

در نهایت، با دپارتمان‌های بازاریابی و فروش راه‌حل‌ها را تست و ارزیابی کنند. ما در آژانس پروداکت مارکتینگ راندمانو دقیقاً با طرح این سوالات کلیدی مسیر تولید و توسعه محصولات کسب و کارها و استارتاپ‌ها را هموار می‌کنیم.
به صورت کلی مدیر پروداکت مارکتینگ به عنوان یک مشتری برای دپارتمان بازاریابی از جانب محصول عمل می‌کند. این مدیر می‌تواند تیم فروش را آموزش دهد، متریال‌های بازاریابی محصول را بسازد و کمپین‌های بازاریابی را با هدف جلب توجه مشتریان راه‌اندازی نماید.

یک مدیر پروداکت مارکتینگ چه کارهایی انجام می‌دهد؟

فعالیت اصلی مدیر پروداکت مارکتینگ انتقال ارزش محصول به کاربران نهایی است. به همین منظور آن‌ها دائماً با دپارتمان‌های مختلف درحال تعامل هستند و برای هدفی مشترک به تیم‌ها می‌پیوندند تا به کاربر آنچه را که می‌خواهند، در زمانی که می‌خواهند و آنگونه که می‌خواهند، ارائه دهند.

PMM تمامی اعضای تیم توسعه محصول را پشتیبانی و هماهنگ می‌کند. آن‌ها فرآیندهای راه‌اندازی محصول درون یک سیستم واحد که در آن هر فردی می‌داند که چه مسئولیتی دارد را مرتب می‌کنند.
دیزاینرها می‌دانند که محصول چه مشکلی دارد که می‌بایست حل شود. آن‌ها می‌توانند فیچرهای مورد نیاز محصول را طراحی کنند و یک تجربه کاربری لذت بخش را برای کاربر بسازند.
بازاریابان می‌دانند با چه کسی، کجا و چگونه درباره محصول صحبت کنند. سپس آن‌ها می‌توانند محصول را به طور موثر با استفاده از روش‌ها و رویکردهای مناسب و مطابق با مخاطب هدف (target audience) در بازار ارائه کنند.
فروشندگان می‌دانند که چه چیزی را برای چه کسی و چگونه بفروشند. آن‌ها تمامی متریال‌های مورد نیاز و دانش عمیق نسبت به محصول را برای ارائه اطلاعات جامع درباره محصول به کاربران، در اختیار دارند.
کارشناسان خدمات مشتریان آماده ارائه خدمات پشتیبانی به کاربران و پاسخدهی به سوالاتشان هستند. آن‌ها رایج‌ترین مشکلات و مسائل را می‌دانند و می‌توانند به سرعت به صورت حرفه‌ای و تخصصی کمکشان کنند.

حال مدیر پروداکت مارکتینگ با هماهنگ کردن تیم‌های مختلف و عدم بروز اختلافات احتمالی، ابتکار عمل را در دست گرفته و برای محقق شدن هدف اصلی سازمان برای محصولی مشخص انجام وظیفه می‌کند.

کلام آخر

پروداکت مارکتینگ مفهوم تازه‌ای نیست، اما با توجه به منعطف بودن این نقش تعاریف و وظایف مختلفی از آن وجود دارد. خصوصاً با تعریف این نقش در سازمان‌های ایرانی شبهاتی در تعریف این نقش وجود دارد.

ما در راندمانو به عنوان اولین آژانس پروداکت مارکتینگ کشور سعی داریم مخاطبان را بیشتر با این نقش کلیدی و اساسی آشنا کنیم. ضمناً راندمانو برای کمک به کسب و کارها در خصوص ایفای این نقش، خدماتی همچون مشاوره و اجرای نقش مدیر پروداکت مارکتینگ برای کسب و کارها را ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

4.7/5 از مجموع 33 رای
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.
راندمانو

راندمانو

این مقاله به کوشش تیم محتوا راندمانو تهیه شده است. ما در راندمانو در تلاش هستیم تا مقالاتی تخصصی و آموزشی را با هدف کمک به رشد کسب و کارها در بستر آنلاین تهیه و منتشر کنیم.

5 نظر

  1. با قسمت آخر مطلب که گفتین در تعریف این نقش در سازمان‌های ایرانی شبهاتی وجود دارد کاملا موافقم. هر شرکتی یه تعریفی داره و یک سری تسک های مشخص

  2. برای من جالب بود که شما در زمینه پروداکت مارکتینگ فعالیت میکنید و این مطلب کاملا سوالات من رو جواب داد. موفق باشید. ضمناً خیلی اسم شرکتتون خیلی باحاله. راندمانو !

  3. بسیار مقاله کاربردی و مفیدی بود، ممنون از اشتراک‌گذاریتون و وقتی که گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیر پروداکت مارکتینگ کیست