راندمانو
انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار

انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار

انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار از بحث برانگیزترین مراحلی است که صاحبان کسب و کار روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها زمان خود را صرف انتخاب آن می‌کنند و در نهایت هم یا کلا مساله را فراموش می‌کنند و یا از انتخاب خود راضی نیستند.

البته که در این میان صاحبان کسب و کاری هستند که با انتخابی مناسب فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرده‌اند و بسیار هم موفق بوده‌اند.
اگر صاحب کسب و کاری هستید که هنوز اسمی برای آن انتخاب نکرده اید یا به فکر تغییر آن هستید، این مقاله برای شما است. انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار آرزوی قلبی هر صاحب کسب و کاری است اما آیا برای رسیدن به این آرزو نکاتی هم وجود دارد؟ حتما!

نکات انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار

می‌خواهید ساختار شکن باشید؟ می‌خواهید اسمی خاص و خلاقانه داشته باشید؟ بیایید واقع‌نگر باشیم، این فقط شما نیستید که چنین خواسته‌ای دارید، اما باید بدانید دست شما آنچنان هم باز نیست! بیایید اول محدودیت‌ها و نکات انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار شما را بررسی کنیم:
• اسم انتخابی شما باید کوتاه باشد
• معنادار باشد
• به راحتی در یاد بماند
• قابل ثبت باشد
• به کسب و کار شما مرتبط باشد
• به وضوح کار شما را برساند
• از اسم‌‌های مخفف نباشد
• کپی نباشد
• مقیاس پذیر باشد
• دامنه و یوزرنیم آزاد داشته باشد

بنر طراحی سایت

حالا برای درک بهتر موارد بالا، کسب و کارمان را در چند قدم جلوتر تصور می‌کنیم. فرض کنید ما برای یک خیاطی نام “تیلور هوم گالری تهران” را انتخاب کرده‌ایم.
آیا اسم انتخاب شده کوتاه است؟ خیر. آیا در یاد می‌ماند؟ خیر. آیا قابل ثبت است؟ خیر چون از نام انگلیسی تیلور به معنی خیاط استفاد شده است و ثبت آن کمی با دردسر همراه است. به وضوح کاری که انجام می‌دهید را می‌رساند؟ خیر.
حوصله‌تان سر نرود؛ بله شما می‌دانید که برای انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار باید از اسمی کوتاه استفاده کنید. ولی آیا منظور شما استفاده از نام مخفف است؟
اسم خیاطی را به (TGT (Tailor Gallery Tehran تغییر دادیم، آیا بهتر شد؟

آیا این اسم معنا دارد؟ خیر. آیا کار شما را نشان می‌دهد؟ خیر. آیا دامنه آزاد برای ثبت وبسایت و یا یوزنیم آزاد برای اینستاگرام دارد؟ خیر.

حالا شاید بپرسید پس چرا برندهایی مثل KWC از این نام‌ها استفاده کرده‌اند. جواب سوال واضح است. همه برندهای بزرگ و شناخته شده ده‌ها میلیارد تومان هزینه تبلیغاتی کرده‌اند که به مردم بفهمانند که اصلا کیست‌اند و چه می‌فروشند و یا چه خدماتی دارند. مساله اینجاست آیا شما دارای چنین سرمایه‌ای هستید؟

احتمالا به فکر فرو رفتید، اینطور نیست؟
خبر خوب اینکه این مقاله برای کسب و کارهایی است که سرمایه خود را بهینه مصرف می‌کنند.
به همین شکل و با بیان سوال‌هایی بنیادین می‌توانید بهترین اسم برای کسب و کارتان را بررسی کنید.

پرسونای مخاطب خود را بشناسید!

امروزه رقابت در بین کسب و کارها بسیار شدید شده است و همین امر باعث شده که انتخاب یک اسم مناسب و جذاب برای کسب و کار شما بسیار سخت به نظر برسد. یک اسم مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد و به شما کمک کند تا از رقبا متمایز شوید و در ذهن مشتریان خود جا بگیرید.

انتخاب اسم بر اساس پرسونای مخاطب

قبل از انتخاب نام برای کسب و کار خود، باید هدف و مخاطب خود را به خوبی مشخص کنید. محصول یا خدمات شما برای چه گروهی از مشتریان است؟ آیا به دنبال جذب مشتریان جوان و پویا هستید یا مشتریان سنین بالاتر هم جزء جامعه هدف شما هستند؟ با شناخت دقیق هدف و مخاطب خود، می توانید بهترین اسم کسب و کار خود را انتخاب کنید و با مشتریان خود بهترین ارتباط را ایجاد کنید. انتخاب بهترین اسم کسب و کار با شناخت پرسونای مخاطب راحت‌تر می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله شناخت مخاطب از بلاگ راندمانو را بخوانید!

چرا نام کسب و کار شما نباید هوشمندانه باشد؟

می‌خواهید نامی انتخاب کنید که مخاطب شما به فکر فرو رود و فلسفه کسب و کار شما را با شنیدن آن کشف کند؟ بگذارید با هم رُک باشیم، هوشمندانه بودن اغلب باعث سر درگمی مشتری می‌شود و این سردرگمی همیشه بر علیه کسب و کار شما اقدام می‌کند.
اگر مشتری گیج شود حتما از دست می‌رود، شما که نمی‌خواهید چنین اتفاقی بیفتد درست است؟ پس این جمله را در تمامی مراحل از آلن دیپ به خاطر داشته باشید:

آلن دیب کیست
“همیشه شفافیت را به هوشمندانه بودن ترجیح دهید.”

مخصوصا اگر کسب و کار کوچکی دارید و بودجه بازاریابی شما محدود و یا معمولی باشد، اگر به سراغ نامی پیچیده بروید، محکوم به شکست خواهید بود.

از فامیل، دوست و آشنا برای بررسی اسم نظر نخواهید!

بزرگترین اشتباهی که صاحبان کسب و کار در انتخاب بهترین اسم برای کسب و کارشان دارند، پرسیدن نظر از فامیل و دوست و آشنا است. چرا؟ کاملا مشخص است.

آن‌ها همیشه از ایده‌ها و نظرات شما تعریف می‌کنند، شخص شما را ستایش و تشویق می‌کنند. اما آیا تعریف و تمجید کافی است؟
برای بررسی و تست اسم انتخابی خود به سراغ بازار هدف خود بروید. از آن‌ها سوال کنید. بپرسید که آیا این اسم به وضوح فعالیت و محصول شما را منتقل می‌کند؟ با شنیدن آن به چه چیزی فکر ‌می‌کنند؟
در واقع شما باید تمامی این سوالات و بررسی‌ها را در بازار هدف خود انجام دهید. کسانی که از قبل شما را می‌شناسند و با کسب و کار شما آشنایی دارند نمی‌توانند کمک کننده باشند.

زمان را از دست ندهید!

یک دوره زمانی برای انتخاب بهترین اسم کسب و کار خود تعیین کنید. نگذارید زمان بر علیه شما حرکت کند. بوده‌اند کسب و کارهایی که در مرحله انتخاب اسم بیش از حد زمان گذاشته‌اند و گذر زمان، کسب و کار و کلیه فعالیت‌ها‌یشان را به صورت کلی منحل کرده است.

انتخاب بهترین نام برای کسب و کار

بله، انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار امری بسیار مشکل و زمان‌بر است، اما با محدود کردن زمان خود می‌توانید نتیجه مطلوب‌تری بگیرید. این نظر ما در آژانس راندمانو است، حداکثر زمانی که برای انتخاب اسم کسب و کار خود می‌توانید بگذارید، سه ماه است، چون بعد از این زمان حتما این فرآیند فرسایشی خواهد شد و به کسب و کار شما لطمه وارد می‌کند.

پایان سخن | وعده ما بعد از انتخاب بهترین اسم

انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار می‌تواند کمک حالتان باشد و یا کاملا بر علیه شما باشد. این را هم در نظر داشته باشید که اسم انتخابی شما می‌تواند از نظر مشتری شما خلاقانه به نظر برسد و یا اصلا نرسد! شما می‌توانید خلاقیت را در مباحث فروش و بازاریابی به خدمت خود در بیاورید.
ما و شما ایمان داریم که روزی روزگاری خواهد آمد و شما بهترین اسم را برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید و به فکر ورود به فضای آنلاین به صورت حرفه‌ای افتاده‌اید، آنجا است که راندمانو در کنار شما است تا کسب و کارتان را به بالاترین نقطه راندمان خود برساند.


4.8/5 از مجموع 26 رای
ایمان ذاکری

ایمان ذاکری

این مقاله به کوشش ایمان ذاکری بنیان‌گذار و مدیر اجرایی و بازاریابی آژانس پروداکت مارکتینگ راندمانو تهیه و منتشر شده است.
ایمان ذاکری

ایمان ذاکری

این مقاله به کوشش ایمان ذاکری بنیان‌گذار و مدیر اجرایی و بازاریابی آژانس پروداکت مارکتینگ راندمانو تهیه و منتشر شده است.

13 نظر

  1. در انتخاب اسم نیاز به کمک دارم به قول شما دارم کلافه میشم
    کسی هست کمک کنه؟

    1. سلام سعید عزیز
      اگر مایل باشید می‌توانیم در قالب تعریف پروژه نامولوژی در انتخاب اسم مناسب برای کسب و کارتان همراهتان باشیم. برای ایمیلی که ثبت کرده بودید اطلاعاتی ارسال کردیم. خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم.

  2. این آلن دیب عجوبه ایه واس خودش
    طرح بازاریابی یک صفحه محشره
    مرسیکع رفرنس دادین، من هر مقاله ای در این خصوص خوندم همه یجوری نوشته بودن انگار نویسنده مطلب بودن در صورتی که این بنده خدا اصل ایده رو مطرح کرده بود

    1. سلام مرتضی عزیز
      چقدر خوب که نوشته‌های آلن دیب را دنبال می‌کنید. ما هم در تیم تولید راندمانو علاقه زیادی به این فعال و نویسنده حوزه مارکتینگ داریم. حتما مطالب دیگر ما که در آینده منتشر خواهد شد را مطالعه کنید و همراه ما باشید. ما به داشتن مخطبانی مثل شما می‌بالیم

    1. سلام زهرا عزیز
      انتخاب اسم در ابتدا امری سلیقه‌ای و تخصصی است. اگر مایل باشید می‌توانیم در قالب تعریف پروژه نامولوژی در انتخاب اسم مناسب برای کسب و کارتان همراهتان باشیم. برای ایمیلی که ثبت کرده بودید اطلاعاتی ارسال کردیم. خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم.

  3. مثال‌ها خیلی خوب بود، همیشه شفافیت را به هوشمندانه بودن ترجیح دهید! کیف کردم

    1. سلام کاوه عزیز
      ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. واقعا همینطوره جمله ای کوتاه و بسیار تاثیرگذار مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک. ” همیشه شفافیت را به هوشمندانه بودن ترجیح دهید” آلن دیب

  4. عالی بود و قطعا در انتخاب اسم کسب و کارم از این مطلب استفاده می کنم

  5. خوبی مقاله هاتون اینه که حوصله آدم با خوندنش سر نمیره و کلی مطلب خوب یاد میگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب بهترین اسم برای کسب و کار